Representación y Diferencia
Racialización en la Marimba Esmeraldeña y la Bomba del Chota
DOI:
https://doi.org/10.35305/rr.v3i6.99Palabras clave:
Afroecuatoriano, Competencia comunicativa, Colonialidad, Danza, MúsicaResumen
During the Atlantic slavery period enslaved and freed Africans and Afro-descendants populated principally two areas in Ecuador: the Chota-Mira valley (Imbabura and Carchi provinces) and the northern part of Esmeraldas province. Afrodescendants from these territories created two music and dance-based events; Bomba del Chota and Marimba Esmeraldeña. Since their arrival, Afro-descendants in Ecuador have had a history of dehumanization that continues until the present day. Based on the testimonies of the Marimberos and Bomberos included in this paper, archival compilation and fieldwork research, I address questions of racialized representations of Marimba and Bomba in order to build towards the notion of communicative competence. Here I propose the shift of some of the representations of Marimba and Bomba from the current focus on stereotypical characteristics such as a naturalized happiness and hyper-sexuality, to an emphasis on Afro-Ecuadorians’ collective memories. Through a sonic composition and its theorization, a questioning of coloniality that sustains racialized representations and the exposure of key, but usually silenced, collective memories is proposed. By developing a sonic composition and analyzing it, I aim to contribute with crucial theoretical and practical strategies to deepen a much needed and timely understanding of Marimba and Bomba
1) This paper and its sonic composition are bas ed on a chapter of my PhD thesis entitled “Sounds of collective memories: A decolonial counter- representation of Afro-Ecuadorian Marimba Esmeraldeña and Bomba del Chota” (López-Yánez, 2020). I dedicate this paper to one of the most renowned, charismatic and wise Afro-Ecuadorian artist, the Marimbero Guillermo Ayoví Erazo -Papá Roncón-, who passed away on September 30th, 2022, while I was writing it.
Descargas
Citas
Antón Sánchez, J. (2016). El delito de odio racial en el Ecuador: El caso de una acusación de discriminación contra un cadete afroecuatoriano en las fuerzas militares. Contra Relatos Desde El Sur, (14), 39–48.
Antón Sánchez, J. (2009). El proceso organizativo afroecuatoriano: 1979-2009. Programa de Doctorado en Ciencias Sociales con Especialización en estudios Políticos, FLACSO.
Basurco, S. M. (1902). Viaje a la región de los Cayapas. Lima: Im- prenta de la Escuela de Ingenieros de Lima.
Birenbaum Quintero, M. (2006). “La música pacífica” al pacífico violento: música, multiculturalismo y marginalización en el pacíf- ico negro colombiano. Trans. Revista Transcultural de Música, (10).
Borja Gómez, J. H. (1998). Rostros y rastros del demonio en la Nueva Granada: Indios, negros, judíos, mujeres y otras huestes de Satanás. Santafé de Bogotá: Editorial Ariel.
Buen Vivir TV. (2016, November 30). Acuerdo para el Buen Vivir Cap. 42 - Juan García, historias Afroecuatorianas 3T. [Video File]. Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v=30bwzeSGXPc
Caiza, M. (2018, September 20). La bala que mató a Andrés Padilla en Mascarilla. INREDH: Por Los Derechos Humanos y La Naturaleza. Retrieved from https://www.inredh.org/ index.php/archivo/derechos-humanos-ecuador/1005-la-ba- la-que-mato-a-andres-padilla-en-mascarilla
Castello Starkoff, P. (2010). Jóvenes afroecuatorianos/as en Quito: sexualidad, familia y trabajo entre marginalidad y resistencia. In Jóvenes en el Saber Experiencias en Ecuador. Quito: FLACSO.
Cervone, E., & Rivera, F. (Eds.). (1999). Ecuador Racista: Im- ágenes e identidades. Quito: FLACSO, Sede Ecuador.
CODAE, CODENPE, & CODEPMOC. (2010). Las cifras del pueblo Afroecuatoriano: Una mirada desde el Censo de Población y Vivienda 2010. Quito: UP Medios Comuni- cación Integral.
de la Torre Espinosa, C. (2002). Afroquiteños: Ciudadanía y racis- mo. Quito: Centro Andino de Acción Popular (CAAP).
de la Torre Espinosa, C., & Hollenstein, P. (2010). Los medios de comunicación y la población afroecuatoriana. Periodo con- siderado: 1996-2009. Panamá: Proyecto Regional “Población afrodescendiente de América latina.”
Estupiñán Bass, N. (1981). Bajo el Cielo Nublado. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Fanon, F. (1986). Black Skin, White Masks. (C. Lam Markmann, Trans.) (2nd. ed.). London: Pluto Press.
Fernández-Rasines, P. (2001). Afrodescendencia en el Ecuador: Raza y género desde los tiempos de la colonia. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Festa, E. (1909). En el Darien y El Ecuador: Diario de viaje de un naturalista. (M. V. de Vela, A. M. Soldi, & J. Alvarez, Trans.). Quito: Monumenta Amazónica.
Fundación Azúcar. (2017). Informe alternativo: Examen de los in- formes presentados por los Estados partes en virtud del artículo 9 de la Convención. Quito.
García Salazar, J. (n.d.). Conferencia Negra. Esmeraldas, Ecua- dor: Radio Antena Libre.
García Salazar, J., & Walsh, C. (2017). Pensar sembrando/sembrar pensando con el Abuelo Zenón. Quito: Universidad Andina Simón Bolivar, Sede Ecuador. Ediciones Abya-Yala.
Gilley, B. (2017). The case for colonialism. Third World Quarterly,18. Retrieved from http://www.web.pdx.edu/~gilleyb/2_The case for colonialism_at2Oct2017.pdf. Doi: http://dx.doi.org/10.1080/01436597.2017.1369037.
Hall, S. (1997a). The Spectacle of The “Other.” In S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices (pp. 225–290). London: SAGE Publications.
Hall, S. (1997b). The work of representation. In S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications.
Handelsman, M. (2001). Lo Afro y la Plurinacionalidad: El caso ecuatoriano visto desde su literatura. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Hassaurek, F. (1967). Four years among the Ecuadorians. (C. H. Gardiner, Ed.). London and Amsterdam: Southern Illinois University Press. (Original book published 1868).
Hernandez Basante, K. M. (2009). Entre discursos y metáforas: rep- resentaciones sobre los cuerpos de las mujeres afroecuatorianas. Programa de Ciencias Sociales, FLACSO.
Kaeppler, A. L. (2000). Dance Ethnology and the Anthropology of Dance. Dance Research Journal, 32(1), 116–125.
Kaeppler, A. L. (2001). Dance and the Concept of Style. Year- book for Traditional Music, 33, 49–63.
Kaeppler, A. L. (2002). Pacific Arts Association Festivals of Pacif- ic Arts: Venues for Rituals of Identity. Source: Pacific Arts, (25), 5–19.
Klein, N., & Simpson, L. B. (2013). Dancing the World into Being: A conversation with Idle No More’s Leanne Simpson. Retrieved February 19, 2019, from https://www.yesmaga- zine.org/peace-justice/dancing-the-world-into-being-a-con- versation-with-idle-no-more-leanne-simpson
Lasso, D. (2012, December 5). sospechosos hd. [Video File]. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=8H- gYqPamDgQ
López‐Yánez, M. G. (2020). Sounds of collective memories: A decolo- nial counter‐representation of Afro‐ Ecuadorian Marimba Esmeraldeña and Bomba del Chota. Goldsmiths College, University of London.
López-Yánez, M. G. (2021). Decolonial possibilities of reintro- ducing the Devil in the Public Space of Afro-Ecuadorian Territories. Social Inclusion, 9(4), 191-202. Doi: https://doi. org/10.17645/si.v9i4.4369
López-Yánez, M. G. (2022-a). The dancers hips’ interactions in the Afro-Ecuadorian Bomba ‘cimarrona’ as a means to re- member freedom. In C. Parfitt (Ed.), Popular Dance and Cul- tural Memory. London: Palgrave McMillan UK. Doi: https:// doi.org/10.1007/978-3-030-71083-5_7
López-Yánez, M. G. (2022-b). La risa en la Bomba Dentro del Valle como un eje transformador/Laughter in Bomba Inside the Valley as a transformative axis. In Risa, Vacío y Libertad: Aportes desde las memorias bailadas de los afroperuanos y afroe- cuatorianos (Edición bilingüe)/Freedom, laughter and the void: Contributions from the dancing memories of afroperuvian and afroecuadorians (Bilingual Edition). Lima: Editorial UNSA.
Melgar Bao, R. (2005). Entre lo sucio y lo bajo: Identidades subalternas y resistencia cultural en América Latina. In J. Turner Morales & R. Cassigoli Salamón (Eds.), Tradición y Emancipación Cultural en América Latina (pp. 30–57). Méx- ico DF: Siglo XXI.
Montaño Escobar, J. (2015, December 16). La marimba y ese afán de vivir. El Telégrafo. Retrieved from https://www.eltele- grafo.com.ec/noticias/columnistas/1/la-marimba-y-ese-afan- de-vivir
Montaño Escobar, J. (2018, September 5). Andrés Padilla fue asesinado. El Telégrafo. Retrieved from https://www.eltelegr- afo.com.ec/noticias/columnistas/15/andrespadilla-asesina- to-prensa
NNEcuador. (2012, June 29). Hipatia Balseca - La Bomba (Vid- eo Oficial HD). [Video File]. Retrieved from https://www. youtube.com/watch?v=JztGPk2rX8Y
Ortiz, X. (2007, February 4). Joel La Clave - Marimba Perreo. [Video File]. Retrieved from https://www.youtube.com/ watch?v=ybz9HzAaPl4
Parfitt, C. (Ed.). (2021). Cultural Memory and Popular Dance. Springer International Publishing. Doi: https://doi. org/10.1007/978-3-030-71083-5
Ponce, J. (2006). Más allá de los promedios: Afrodescendientes en América Latina - Los Afroecuatorianos. (J. Stubbs & H. N. Reyes, Eds.). Washington: The International Bank for Recon- struction and Development/The World Bank.
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11–20.
Rahier, J. M. (1998). Blackness, the Racial/Spatial Order, Migra- tions, and Miss Ecuador 1995-96. American Anthropologist, 100(2), 421–430.
Rahier, J. M. (2003). Racist Stereotypes and the Embodiment of Blackness: Some narratives of Female Sexuality in Quito, Ec- uador. In
Millenial Ecuador: Critical Essays on Cultural Trans- formations and Social Dynamics (pp. 296–324). Iowa: Univer- sity of Iowa Press.
Rahier, J. M. (2011). Hypersexual Black Women in the Ecuado- rian “Common Sense”: An examination of visual and other representations. Civilisations, 60(1), 59–79. Doi: 10.4000/ civilisations.2743
Retirarán monumento “racista” del Parque Central La Concor- dia. (2014, June 1). El Diario. Retrieved from http://www. eldiario.ec/noticias-manabi-ecuador/317837-retiraran-mon- umento-racista-del-parque-central-la-concordia/
Ritter, J. (2011). Chocolate, Coconut, and Honey: Race, Mu- sic, and the Politics of Hybridity in the Ecuadorian Black Pacific. Popular Music and Society, 34(5), 571–592. Doi: 10.1080/03007766.2010.537848
STFS, SIISE, & INEC. (2005). Racismo y discriminación racial en Ecuador 2004. Quito.
Vera Santos, R. (2015). Barrio afrodescendiente en Quito: identi- dades, representaciones y multiterritorialidades. Universitas hu- manística, 80, 265-291. Doi: 10.11144/Javeriana.UH80.baqi
Vera Santos, R. (2016). Mujeres afroecuatorianas en Quito: iden- tidades, resistencia y acción política. Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 3(1), 33–54.
Vera Santos, R. (2021). Hate Crime and Racial Discrimination in Ecuador: The case of Michael Arce in ESMIL. Internation- al Journal of Discrimination and the Law, 21(2), 117–137. Doi: 0.1177/13582291211002972
Wade, P. (2010). Race and Ethnicity in Latin America. (V. Amit & J. P. Mitchell, Eds.) (2nd ed.). London & New York: Pluto Press.
Walsh, C. (2002). The (Re)articulation of Political Subjectivities and Colonial Difference in Ecuador: Reflections on Capital- ism and the Geopolitics of Knowledge. Neplanta: Views from South, 3(1), 61–97.
Walsh, C., & Mignolo, W. (2018). On Decoloniality: Concepts, Analytics, Praxis. Durham: Duke University Press.
Walmsley, E. (2005). “Bailando como Negro”: Ritmo, Raza y Nación en Esmeraldas, Ecuador. Tabula Rasa, (3), 179–195.
Whitten, N. E. (1974). Black frontiersmen; a South American case. New York: Schenkman.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-CompartirIgual 4.0.